Multe persoane se plang de dificultatile de comunicare cu cei din jur: “avem probleme de comunicare”, “este o persoana dificila”. Atunci cand ne dam seama ca deseori suntem intelesi gresit sau ca ii intelegem gresit pe altii, este important sa exersam cateva dintre aptitudinile fundamentale de comunicare:
Mesajele de tip “eu” – sunt centrate pe emitator si pun accentul pe: sentimente (“eu sunt confuz atunci cand...”); comportamentul nedorit (“atunci cand incerc sa te ajut si tu nu raspunzi...”); comportamentul dorit (“as dori sa ma privesti sau sa-mi spui ceva”); consecinte (“pentru ca eu nu stiu ce gandesti atunci cand...”). In opozitie cu aceste sunt mesajele de tip “tu”, centrate pe receptor si care folosesc, preponderent verbe de actiune la persoana a doua singular: “tu spui”, “tu faci” etc. Acest tip de mesaje provoaca in celalalt sentimentul de nedreptate sau de atac si conduc, cel mai adesea la dispute sau “dueluri verbale.
Acultarea activa – este focalizata pe vorbitor si acorda atentie sentimentelor acestuia. Este important sa-i aratam celuilalt ca nu-l etichetam sau judeca si ca intelegem ceea ce ni se spune.
Parafrazarea – inseamna a repeta ceva cu alte cuvinte, a reformula, a transmite un mesaj un mesaj sub o alta forma. De obicei, folosim parafrazarea pentru lucruri simple, de exemplu, atunci cand preluam un mesaj sau cand repetam un numar de telefon. Nu inseamna sa repetam papagaliceste ce a spus interlocutorul nostru.
Feedback-ul – este util atat in contexte pozitive, cat si in contexte negative si consta in a spune ceea ce avem de spus, scurt si la obiect. Poate fi folosit in interactiunea cu o persoana sau mai multe, atunci cand: nu intelegem ceea ce s-a spus; nu ne place ceea ce s-a spus sau s-a facut; nu suntem de acord cu ceilalti; consideram ca batem pasul pe loc etc. De asemenea, ne ajuta sa pastram legatura cu propriile noastre reactii si sa le ajustam inainte de a se transforma in sentimente negative puternice, precum frustrarea, furia, depresia, panica. In general, barbatii intampina anumite dificultati in marturisirea acestor sentimente, ei fiind invatati de mici ca acest comportament este unul de slabiciune si el este “permis” doar femeilor. Pentru ca feedback-ul sa fie eficient, este important ca intre persoana care face observatiile si cea care le primeste sa existe incredere, atfel poate fi interpretat ca atac la persoana sau jignire. Atunci cand interlocutorul nostru aude de la noi numai critici, va incepe sa se apere sau sa atace la randul lui.
Contactul vizual – este foarte important pentru o comunicare eficienta si este confortabil atunci cand dureaza maxim 3-4 secunde, altfel este interpretat de catre celalalt ca agresivitate sau invadarea spatiului personal. Atunci cand cineva ne priveste indelung fara sa clipeasca poate insemna fie ca este interesat de ceea ce spunem, fie ca ne minte si ne urmareste reactia. Clipitul frecvent poate indica nervozitate sau minciuna.
Principiile de baza ale unei bune comunicari presupun:
Dezarmarea – presupune sa gasim un sambure de adevar in reprosurile aduse (ceea ce exista intotdeaune, chiar daca nu ne convine) si sa-l privam astfel pe interlocutorul nostru de agresivitatea sa.
Flexibilitatea – se refera la a accepta caracterul subiectiv al parerilor proprii si la a acorda mai multa importanta gasirii unui camp de intelegere intre interlocutori. Intransigenta este una din principalele cauze ale alterarii relatiilor, dar ea nu este sinonima cu fermitatea.
Centrarea – este important sa ramanem centrati pe subiectul discutiei din acel moment si sa nu alunecam in reprosuri legate de trecut.
Autenticitatea – sa exprimam deschis si sincer ce gandim si simtim, fara sa pacalim. Dar si fara agresivitate sau mesaje de tip”tu”.
Aprecierea – sa exprimam fata de interlocutorul nostru respectul pe care il purtam, in ciuda diferentelor de opinie sau reprosurilor aduse.
Nu intotdeauna abilitatile noastre de comunicare sau aplicarea acestor principii ale unei comunicari eficiente conduc la conversatii reusite. Celalalt poate pune la indoiala sinceritatea noastra sau sa nu fie obisnuit cu astfel de mod de a comunica si sa-l considere o tentativa de manipulare sau sa se simta luat pe nepregatite si sa nu aiba deschiderea necesara. In aceste situatii, putem amana discutia sau sa acceptam un esec. Este important sa nu ne agatam cu orice pret de relatii dificile, dar si sa “oxigenam” regulat relatiile importante. Sa nu stam prea mult fara sa punem ordine in relatiile noastre si, astfel, problemele de comunicare vor fi minime si usor de rezolvat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu